Een website valt of staat met de opbouw van een goede content of inhoud
De content of inhoud van je website omvat alles wat je erop wil plaatsen. Zo bestaat website content uit woorden en teksten, maar ook uit productinformatie, een activiteitenkalender, foto’s, afbeeldingen, audiofragmenten, instructies in pdf-formaat die je bezoekers kunnen downloaden, en nog veel meer. Over de content van je website moet je altijd goed nadenken.
Bezoekers worden vooral aangetrokken door veelzeggende afbeeldingen, filmpjes en korte teksten. De zoekmachines echter houden alleen van waardevolle teksten, wat ze relevante content noemen. Neem dus je tijd om je content goed voor te bereiden. Besteed het schrijven van je webteksten bij voorkeur uit aan een professionele SEO-copywriter en controleer achteraf de juistheid en de kwaliteit.
Interessante tips bij de opbouw van een goede website content
- Bezoekers lezen meestal geen online webteksten, ze scannen de webpagina’s op informatie die voor hen nuttig is. Bovendien duurt het 25 % langer om een tekst te lezen op het scherm dan op papier. Schrijf daarom geen blabla, maar relevante inhoud.
- Maak gebruik van de journalistieke omgekeerde piramide. Schrijf het belangrijkste bovenaan. Vaak leest de bezoeker niet tot op het einde.
- Trek de aandacht met krachtige titels. Gebruik subtitels om je tekst te breken in paragrafen want dit is gemakkelijker om te lezen. Gebruik een duidelijke stijl en kleur voor de titels en subtitels. Verwerk je zoektermen in de titels en subtitels om te scoren in de zoekmachines.
- Schrijf sterke leads. Dit zijn de eerste zinnen van een webpagina. Beschouw een lead als een sterke inleiding. Vertel hierin over de voordelen van je onderneming. Verwerk 3 à 4 zoektermen in de eerste paragraaf van je webtekst.
- Houd de belangrijkste informatie boven de vouw. Dit is het zichtbare gedeelte op het scherm. Minder dan 50% van de bezoekers houdt niet van scrollen naar beneden. Google trouwens ook niet.
- Vermijd een passieve schrijfwijze.
- Gebruik hoofdzakelijk de tweede persoon: u, jij, uw, jouw … en richt je hiermee tot de consument of bezoeker.
- Een informele gesprekstoon spreekt vaak beter aan dan een formele.
- Gebruik korte zinnen en paragrafen.
- Maak gebruik van opsommingen zodat de bezoeker de tekst gemakkelijker kan scannen.
- Plaats hyperlinks. Dit zijn links naar tekstdelen die meer uitleg geven over een bepaald onderwerp. Zo kan de bezoeker zelf kiezen wat hij belangrijk vindt. Bovendien scoor je met hyperlinks beter in de zoekmachines.
Naast waardevolle website content ook een goede schrijfstijl
- Gebruik een levendige schrijfstijl met specifieke zelfstandige naamwoorden en werkwoorden in plaats van ellenlange reeksen bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden.
- Gebruik zo veel mogelijk begrijpbare mensentaal in plaats van vakjargon.
- Blijf jezelf en straal je persoonlijkheid uit doorheen je website content. Er mogen gerust grappige opmerkingen of wat humor in je teksten staan.
- Controleer je teksten steeds op spelling- en grammaticafouten. Een website vol fouten laat een slordige indruk na bij de lezer.
- Laat je teksten ook eens door anderen lezen. Vaak zien zij wat jij niet ziet.
- Lees je tekst luidop voor, dan ondervind je sneller wat er fout zit.
De content regelmatig bijwerken
Regelmatige updates van je website content zijn belangrijk voor je imago, maar ook voor je resultaten in de zoekmachines. Als je beschikt over een goed CMS-systeem, kun je zelf de updates van je website content beheren. Beschik je niet over een dergelijk Content Management System, dan moet je telkens je webbureau hiervoor aanspreken. De kosten kunnen uiteindelijk veel hoger oplopen dan de aankoopprijs van een CMS-systeem.
Reactie toevoegen