SEO-copywriting om te scoren

SEO-copywriting: vergeet wat je hier vroeger over geleerd hebt

SEO-copywriting voor je website, webshop of blog nodig? Vroeger kon je hoger ranken in de zoekmachine van Google door de juiste zoekwoorden te zoeken en die op de juiste plaats te schrijven op je webpagina. Deze manier van SEO-copywriting dateert intussen uit de ‘oertijd’ van het internet. Vandaag heeft SEO-copywriting veel meer te maken met off-page factoren, ’t is te zeggen, met factoren die buiten je wil om gebeuren met de pagina die je geschreven hebt.
Wil dat nu zeggen dat je geen moeite meer moet doen om een degelijke SEO-copywriting te realiseren? Wel nee! Je moet je nu op een andere manier gaan inzetten. Ik hoor je zuchten tot hier …
Als de inhoud van je webteksten niet boeiend, leuk of interessant genoeg geschreven zijn, dan speelt het geen rol meer hoe geoptimaliseerd de inhoud is voor de zoekmachines. Een saaie en oninteressante tekst zal geen kwalitatieve links opbouwen die op een natuurlijke manier binnenkomen. Bij SEO-copywriting komt het er tegenwoordig vooral op neer om voldoende kwalitatieve content te schrijven zodat hij zich vanzelf gaat verspreiden en natuurlijke links krijgt.

Geen kaas van gegeten van SEO-copywriting en op zoek naar een professionele SEO-copywriter?

Moderne SEO-copywriting verplettert je concurrentie

 

 

SEO-copywriting is het schrijven van teksten die eenperfect antwoord geven op de vraag en de behoefte van de mensen die je website bezoeken. Die mensen zijn op zoek naar een specifiek product of een bepaalde dienst die ze nodig hebben voor een specifiek doel. Die mensen maken gebruik van de zoekmachine om dit specifieke artikel te vinden dat hen kan overtuigen om het te kopen.

SEO-copywriting bestaat erin om een tekst zodanig te schrijven dat je die zoekende persoon onmiddellijk kunt overtuigen dat jij hebt wat hij zoekt.

Terwijl SEO-copywriting vroeger betekende dat je moest schrijven voor de zoekmachines, moet je nu zonder enige twijfel vooral schrijven voor de mensen die naar jouw producten of diensten zoeken ! En daarvoor moet je de concurrentie steevast kloppen!SEO-copywriting concurrentie

Maar hoe weet je nu dat jouw SEO-teksten beter zijn dan die van de concurrent?

Heel simpel! Dit zijn signalen die Google opvangt en gebruikt om je pagina’s te ranken:

  • Jouw pagina wordt meer gedeeld in de sociale media dan die van de concurrenten.
  • De mensen gaan meer klikken op de links waar je naar verwijst in je artikel.
  • Ze komen jouw website vaker opnieuw bezoeken.
  • Ze klikken minder snel op de ‘terug’-knop waarna ze terugkomen in de zoekmachine in plaats van op je website te blijven.

Moeten we ons nu niets meer aantrekken van de ‘oude’ spelregels van SEO-copywriting?

Toch wel. De on-page factoren moet je toch nog steeds in acht nemen. Alleen hoef je niet meer zo krampachtig aan SEO-copywriting te doen als vroeger. Daarmee bedoel ik dat je niet meer geobsedeerd moet geraken door bijvoorbeeld dat groene lichtje van Yoast dat maar niet wil oplichten.

SEO-copywriting, de perfecte balans tussen schrijven voor de lezer en voor Google

Google wil dat je content schrijft die een antwoord biedt aan de vraag van de bezoeker. En die bezoeker vindt je website door te zoeken in de zoekmachine. Hij doet dat door bepaalde zoekwoorden in te voeren. Zorg er dus voor dat hij je vindt EN dat hij niet ontgoocheld geraakt door wat hij op je website te lezen krijgt. Het is dus aan de SEO-copywriter om zich in te leven in de denkwijze van de zoeker en boeiend te schrijven rond de zoekwoorden die de potentiële klant zou gebruiken om je te vinden.

De google-trucjes voor een goede SEO-copywriting

  • Zoekwoorden: Maak een korte lijst met woorden die jouw producten of diensten perfect weergeven en waarop je gevonden wenst te worden. Bepaal de structuur van je website door die zoekwoorden thematisch te groeperen.
  • Titels: De titels moeten relevant zijn en de hoofdzoekwoorden moeten bij voorkeur vooraan in de titels geschreven worden.
  • Meta-beschrijving: Deze beschrijving wordt weergeven op de resultatenpagina van een zoekmachine. De beschrijving moet zodanig geschreven zijn dat de bezoeker weet waarover je pagina gaat en dat het hem aanzet om je pagina te openen.
  • Teksten: De teksten moeten een beter en duidelijker antwoord geven dan die van je concurrenten. We zorgen voor een indrukwekkende content waarin we ook verwijzen naar andere belangrijke websites.
  • Zoekwoorddensiteit: De zoekwoorden regelmatig herhalen helpt nog steeds om je ranking in Google te verhogen. Hiermee mogen we echter niet overdrijven of Google denkt dat we de zoekrobot willen misleiden en dat werkt averechts. Daarom gebruiken we voldoende herhalingen zonder de 5 % te overschrijden.

Hoe leg je nu de focus op het schrijven voor je klanten?

  • Bezoekers van je website willen vooral weten wat je aanbiedt. Je producten en/of je diensten moeten in de kijker staan: we schrijven niet te technisch, maar vooral informatief en begrijpelijk voor je doelgroep.
  • De SEO-technieken mogen er niet vingerdik op liggen. Daarom schrijven we je website ongekunsteld en vlot leesbaar. Keyword stuffing is al lang uit de mode!
  • En uiteraard wens je dat de klanten je contacteren om meer informatie te vragen en/of om uiteindelijk je producten of diensten te kopen. Hiervoor integreren we een gerichte aanzet tot acties in je webteksten.

Schrijven voor de zoekmachines is tegenwoordig meer een bijzaak

Je wil uiteraard ook dat je webpagina’s gevonden worden in de zoekmachines, waarvan Google de belangrijkste is. Daar waar het vroeger heel belangrijk was om rond trefwoorden te schrijven, spelen nu meer dan 200 factoren een belangrijke rol. SEO-copywriting wordt steeds complexer. En hoe vervelend we dit ook vinden, dit is een goede zaak voor wie het spel eerlijk wil spelen. De frequentst gemaakte fouten bij SEO-copywriting zijn nog steeds een opeenstapeling van verschillende trefwoorden. En daar heeft Google een stokje voor gestoken met zijn nieuwe release, waarin niet minder dan 200 ranking factoren zijn verwerkt.

SEO-copywriting, waar het vooral op neerkomt is evenwicht

Je hebt het goed begrepen, SEO-copywriting is een pure evenwichtsoefening geworden tussen

  • schrijven voor de klanten en subtiel toepassen van zoekmachinevriendelijke technieken.
  • voldoende informatie over je producten en/of diensten schrijven met een commercieel wervende boodschap, die aangenaam leest. We spreken over relevante content.
  • informatie, SEO en een uitnodiging tot actie

Kortom, SEO-copywriting moet perfect zijn op alle niveaus. Bij de minste verstoring van dit evenwicht, zijn je tijd en je investering voor niets geweest.

Kies voor kwalitatieve SEO-copywriting die rendeert

Vind je dit allemaal te ingewikkeld en te tijdrovend? Investeer in een degelijke SEO-copywriting en geniet zonder extra (advertentie) kosten van het resultaat: een concurrentiële plaats in de organische zoekmachine, meer bezoekers, maar vooral meer conversie en klanten die kopen.
Na meer dan 20 jaar ervaring en verschillende opleidingen heeft Vertaalbureau Evina heel wat expertise in huis om een interessante, wervende en tegelijk scorende website voor jou te schrijven.

SEO-copywriting nodig voor je website,webshop of blog?

Tevreden klanten vertellen …

Excellent - bedankt! Knap werk zonder meer. Heel actief, vlot, dynamisch, goede zinnen, goede opbouw. Dat was uitstekend werk deze week. Hoog tijd om even uit te rusten - geniet ervan! De factuur is welkom.

— Gerrit Janssens * Project verantwoordelijke BBC

Pascale werkt regelmatig voor mijn klanten, en ik moet zeggen, ze doet dat uitstekend. Wat heeft ze tot nog toe gedaan? • SEO-copywriting voor Kids Of The Future • Vertaling voor dezelfde klant • Contentbeheer voor VDB-tiles • Ik moet zeggen, ze doet meer dan ze belooft. Bij Kids heeft ze een heel grote inbreng gehad bij het uitwerken van de onderwerpen, bij VDB herschrijft ze de teksten en meta-tags. Ze weet nu eenmaal waar ze mee bezig is. Enfin mensen, contacteer Pascale met een gerust hart. Want zij heeft een hart voor haar klanten.

— Luk Meulebrouck * Zaakvoeder Acoma Cybermarketing